Home Interview Interview s Janem Kamenářem
 

 


Interview s Janem Kamenářem Tisk
Pátek, 19. 11. 2010 | Počet zobrazení: 4690
Bookmark and Share

kamenar_about_tuningRedaktor a fotograf časopisu Tuning Magazine, autor několika knih s tuningovou tématikou

Co pro tebe znamená tuning automobilů?
V tomto smyslu chápu slovíčko „tuning“ jako individualizaci/přizpůsobení vozu potřebám a touhám majitele, ať už to v důsledku znamená cokoliv. Pro někoho je tuning instalace pevné sady handsfree k mobilnímu telefonu nebo přidání loketní opěrky, pro jiného znamená tuning kompletní přestavbu vozu. V principu se, dle mého soudu, jedná o jakékoliv „vylepšení“ proti sériovému stavu.

Co bylo impulsem k tomu napsat několik knih o tuningu a stát se redaktorem tuningového časopisu?
Celá má kariéra „tuningového pisálka“ je vlastně jedna velká náhoda. Kolem roku 2000 jsem si koupil své první auto - Škoda Favorit 136 LS (nesmějte se, tenkrát se tomu opravdu říkalo auto) - a začal jsem se pídit po informacích, jak jej ve svých mezích a dle svých představ rozumně poladit. Na internetu běželo pouze pár začínajících webů s tuningovou tématikou a v prodeji byl jeden titul tuningového časopisu. S kvantem a pestrostí dnes dostupných informací se to absolutně nedá srovnávat, to ale odbočuji. Kupodivu již tenkrát bylo na trhu pár knih o tuningových/sportovních úpravách aut, tak jsem je „obě“ koupil a jal se je prostudovat. K mému zklamání jsem v nich však nenalezl to nejpodstatnější, co jsem hledal, totiž konkrétní návody, jak svépomocí něco vyrobit, upravit či nainstalovat. Obrátil jsem se proto přímo na vydavatele těchto knih s dotazem, zda nechystá nějaký pro mě „zajímavější“ titul, určený třeba právě pro Škodu Favorit, načež se mi dostalo odpovědi, že by i on takovou knihu uvítal, ovšem nemá jí kdo napsat. S odstupem času uznávám, že mi tenkrát asi trochu hráblo (no spíš dost, než trochu) – já totiž, jakožto autora, drze nabídl sebe. Podotýkám, že bez jakýchkoliv zkušeností s psaním či profesionálním focením. Dohodli jsme se. Začal jsem navštěvovat všechny větší tuningové akce, nasbíral jsem kontakty na úspěšné tunery a navázal spolupráci s vybranými profesionály z oboru. A světe div se, kniha nakonec skutečně vyšla. Ještě před jejím vydáním jsem se vydavatelství upsal také k autorství na další knize, tentokrát věnované tuningovým úpravám Škody Felicie. Mimochodem to bylo období, jak jistě dobře víš, Davide, ve kterém jsme se spolu seznámili (David v knize představil svou tehdejší „pecku“ Oranžádu RRS).
V průběhu psaní druhé knihy jsem byl nucen nečekaně, a žel bohu předčasně, ukončit studium na strojní fakultě ČVUT a nezbylo mi tak, než se poohlédnout po zdroji obživy. Na své předchozí elektrotechnické vzdělání šmrncnuté ekonomií jsem přímo navázat nechtěl, proto jsem uvažoval v rovině mých aktuálních zájmů – focení, auta, tuning, psaný projev. Hmm, co třeba zkusit tuningový časopis? Šup na pohovor. A povedlo se. Touto souvislou pracovní činností jsem nasbíral další zkušenosti a další kontakty a bylo jen otázkou času, kdy je opět shrnu formou knihy, pokud možno již pod hlavičkou vlastního vydavatelství. Stalo se. Dvakrát. Jak zněla otázka?

Vím, že fotografování, nejen aut je tvým velkým koníčkem. Jaké byly tvé začátky?
Fotografování u mě přerostlo z koníčka na předmět obživy. Jako malý prcek jsem s tátou vyvolával černobílé fotky ve fotokomoře - tím rozumějte panelákovou koupelnu světelně izolovanou ručníky narvanými kolem dveří, se zvětšovákem umístěným na pračce a fotografiemi rozvěšenými na šňůře na prádlo. Být zavřen několik hodin ve tmě a pohybovat se ve dvou lidech na necelém metru čtverečním má své neopakovatelné kouzlo. A přestože byl výsledek mých raných pokusů - viděno dnešní optikou - spíše úsměvný, vždy mě to bavilo. Rád na ty časy vzpomínám.
Dnes je pro mě fotografování profesní záležitostí, výsledek mé práce tedy musí být co nejdokonalejší, což s sebou pochopitelně přináší úbytek radosti a značný přírůstek starostí a odpovědnosti vůči klientům. To ovšem platí ve všech oborech, u nichž přeměníte odpočinkovou zálibu v závaznou výdělečnou činnost. Focení mě naplňuje, stále se učím novým věcem. Je to sice už jiná liga, než čb fotky z koupelny, okouzlení však zůstalo – a když se mi nějaká fotka opravdu povede, mám stejnou radost jako tehdá.

Pamatuješ si první auto, které jsi nafotil, případně o kterém jsi napsal do časopisu?
Ano, prvním autem, o kterém jsem psal do Tuning Magazine, byla Felicia Radka Richtera ve druhé evoluci úprav, tzn. v dvoubarevném krémovo-černém lakování. Pak následovala fotorecenze Pticovy žluté Fabie s bodykitem od Lamino servisu a Frančeskova kultovní Octavia. Tímto zdravím pardála;o)

Hledáčkem fotoaparátu ti už prošlo hodně vytuněných aut, co oceňuješ na upravených autech nejvíce? Jaký styl úprav se ti nejvíce líbí?
Dokážu ocenit jakýkoli zdařilý a pečlivě zpracovaný tuning, vždy však přihlížím k předpokládanému využití auta. Pokud je vůz určen převážně pro výstavy, mám pro něj jiná měřítka než na vůz, který mohu potkat obden na běžné silnici. Přiznávám, že jsem čím dál méně tolerantní k nesmyslným, bezpečnost ohrožujícím, úpravám. Co se týče mých osobních preferencí, upřednostňuji spíše performance modifikace, doplněné citlivým stylingem.

Řekněme, že si můžeš vybrat jakékoliv auto na tuning, jaké by to bylo a proč?
V poslední době mám slabost pro tovární tuning od sportovních oddělení automobilek, a jelikož jsi mi nestanovil žádné omezení rozpočtu, odpoutám se nohama od země, a poprosil bych rovnou o jedno Porsche 911 GT3 RS s paketem Clubsport. A proč právě toto? Protože za a) projde technickou kontrolou bez sebemenších problémů a to i přesto, že je vybaveno obrovským karbonovým křídlem a ochrannou bezpečnostní klecí a za b) má už vše, co bych od svého nej auta čekal – bezkonkurenční dynamiku, přijatelnou hmotnost, vysokou míru bezpečnosti, nádherný zvukový projev atmosférického boxera, relativní pohodlnost a až nadpozemskou spolehlivost. Jo a taky vcelku dobře vypadá, no ne? Takže na co další tuning?

Více info zde http://www.jankamenar.com

Knihy lze nakoupit zde: http://knihy.abz.cz/prodej/tuning-kazdy-je-original , http://knihy.abz.cz/prodej/tuning-garazovy-manual , http://knihy.abz.cz/prodej/skoda-felicia-tuning , http://knihy.abz.cz/prodej/skoda-favorit-tuning

 BMW1BMW2BMW3BMW4BMW5Felicia1Felicia2

+/-
Přidat komentář
Jméno:
Email:
Web:
Název:
 
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate:
:?::(:sleep::););)):0
 
Bezpečnostní kód
Prosím, vložte text z obrázku (anti-SPAM ochrana).
+/- Komentářů(0)
Přidat Nový
 
Joomla SEO powered by JoomSEF