Home Interview Interview s Petrem Bellingerem
 

 


Interview s Petrem Bellingerem Tisk
Čtvrtek, 04. 11. 2010 | Počet zobrazení: 4595
Bookmark and Share

Bellinger_about_tuningRedaktor časopisu Autosport&Tuning od roku 2002

Co si představíš pod pojmem tuning automobilů?
Padesátá léta v Americe, hotrody, odlehčování karoserií, ladění motorů..., potetovanýho chlápka s cigárem v koutku, sehnutýho nad karburátorem :-)

Jak a kdy jsi se dostal k tuningu?
Když nepočítám své tuningové začátky s prvním vlastním autem v 18 letech, tak vlastně až pracovně. Celý můj život je načichlý benzínem. Od dětství jsem se motal mezi auty a motory, jezdil s kamarády na automobilové soutěže, po škole jsem pár let auta opravoval, pár let lakoval. Automobilové prostředí mi vyhovovalo, ale zatoužil jsem změnit práci. Mezi spoustou známých, kteří se pohybovali kolem aut, jsem potkal i Vláďu Vrabce, šéfredaktora A&T. Netrvalo dlouho, slovo dalo slovo, a v říjnu 2002 jsem nastoupil jako redaktor.

Jak vypadalo tvé první auto?
Byl to Fiat 128 Coupé z roku 1972, koupený od první majitelky. Dostalo se mu té nejlepší péče. S pomocí kamaráda jsem udělal klempířinu a nový červený lak. Samozřejmě jsem ho začal vylepšovat, ale sehnat v 80. letech cokoliv na zahraniční vůz, byl velký problém. I tak dostal anatomická sedadla, lepší kola a Abarth výfuk. 

Co si myslíš o legalizaci tuningových úprav v Čechách.
Cítím to jako velký dluh, ať už ze strany příslušných institucí, tak i v chápání ze strany tunerů.

Jakou předpovídáš budoucnost českému tuningu?
Jsem optimista, takže dobrou. Věřím, že současný pokles je jen dočasný a scéna bude mít brzy opět vzestupnou tendenci. Ten největší boom, jaký jsme zažili před lety se už ale nejspíš nevrátí. I tak věřím, že už příští rok vyjedou nějaké pecky, o které jsme byli poslední dobou ochuzeni. Vím o několika fantastických projektech, kterým do dokončení mnoho nezbývá... 

Je o Tobě známo, že miluješ stará americká auta. Co u Tebe bylo dřív ameriky, nebo tuning?
Duší a poznáním jednoznačně ameriky. Tahle auta mi učarovala už v dětství a to jsem ještě netušil, jak blízko jim později budu. Plakát Lelly Lombardiové a jejího Chevroletu Camaro z Velké ceny v Brně, jsem měl vylepený nad postelí jako svátost.

Co bylo impulsem k tomu začít fotit a psát o upravených autech?
Nemám rád mdlé věci a upravená auta jsou kořením automobilismu jako takového. Vždycky jsem obdivoval hotrody, customy, lowridery, leadsledy a celý ten kolotoč kolem. Před osmi lety se mi naskytla příležitost a já jsem jí využil. Bylo mi jasné, že evropská a potažmo česká tuningová scéna bude diametrálně odlišná od americké a musí vycházet z toho, co je tu lidem dostupné. Od dětství jsem schraňoval cokoli spojené s auty, knížky, časopisy, prospekty a vždycky mě bavilo fotografování. To všechno se mi najednou hodilo...


Jaký styl úprav ty osobně preferuješ a máš své auto v tomto stylu upravené?
Preferuji velmi decentní a hlavně funkční tuning. Nedávno jsem psal reportáž o Hondě S2000, která se jako první po dlouhých letech naprosto trefila do mého vkusu: tovární doplňky, brzdy, kola, výfuk, nic víc. Moje auto a tuning? Bohužel, auto je pro mě hlavně pracovní nástroj, takže velké MPV s reklamním polepem, do něhož naložím půlku redakce, popřípadě rodinu na dovolenou. Samozřejmě, že život není jen o práci, takže občas si vyjedu jen tak pro radost. K tomu mi slouží velké kupé Ford Thunderbird z roku 1970. Je to veterán, u něhož legislativa žádné úpravy nedovoluje. A pak, už v továrně udělali všechno, jak má být, včetně silného osmiválce :-)

Slyšel jsem, že máš i jiné veterány, je to pravda?
Mám ještě velký americký křižník Chevrolet Biscayne z roku 1965, který si kdysi zahrál v jednom českém filmu a má i jinak velmi zajímavou historii. No a jako správný Čech musím mít přece i škodovku a tou je Škoda 1000MBX, bezsloupkové kupé z roku 1967. Obě auta jsou v renovaci, prováděné samozřejmě vlastníma rukama. Bohužel díky nedostatku času, práce na nich momentálně stojí.

Jaké je Tvoje auto snů a proč? (bez finančního stropu)
Takových by bylo hodně, ale asi největším snem a tak trochu úletem je Mercury Custom 1950, upravené podle filmu „Cobra“ se S. Stallonem, takže top-chop a osmiválec s nitrem. K tomu zářivě modrofialový lak se zalakovanými plameny. Taky mě láká jeho úprava do retrostylu. A proč? No právě proto, že je to totální úlet :-)

Jak složité je vést redakci časopisu Chrom a plameny?
Teď už je to radost. Mezi amerikama žiju víc než 20 let, takže se mi po dlouhé době podařila fantastická věc – koníček se mi stal prací, která mě opravdu baví. O vznik české mutace CH&P jsme se s kolegou Darkem Haumerem dlouho snažili, takže konečně máme, co jsme chtěli. Začátky nám ale daly dost zabrat, hlavně získání licence od mateřského vydavatele Chrom&Flammen nebylo vůbec jednoduché.

Co bys chtěl vzkázat všem tunerům?
Aby se nebrali tak vážně a byli víc v pohodě. Vím, že už to bylo řečeno vícekrát, ale cítím to stejně. Pohybuji se v české tunerské komunitě osm let a znám spousty šikovných a zapálených lidí, z nichž někteří už jsou mými přáteli. Často však narážím na nezdravé postavení priorit. Tuning je báječná věc, otevírá lidem možnosti se realizovat, tvořit, soutěžit a v neposlední řadě dává lidem práci, ale je to pořád jen součást našeho života.

Mercury_retro

+/-
Přidat komentář
Jméno:
Email:
Web:
Název:
 
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate:
:?::(:sleep::););)):0
 
Bezpečnostní kód
Prosím, vložte text z obrázku (anti-SPAM ochrana).
+/- Komentářů(0)
Přidat Nový
 
Joomla SEO powered by JoomSEF