Home Rady a tipy Instalace filtru K&N a Airboxu
 

 


Instalace filtru K&N a Airboxu Tisk
Středa, 31. 03. 2010 | Počet zobrazení: 6551
Bookmark and Share

box_kn_about_tuningTentokráte si ukážeme, jak nainstalovat do Škody Fabie s motorem 1.4 16V sportovní vzduchový filtr, uzavřený v airboxu, tedy opět něco z domácí zahrádky.

Určitě potěším majitele stejného motoru v koncernových modelech od VW, nebo Seat, popsaný postup se dá s menšími úpravami použít i zde. Instalace je stejná, ať jste majiteli 75 koňové, nebo výkonnější 100 koňové modifikace. Majitelé Fabie se starším motorem 1.4 MPI rovněž nemusí zoufat. Opět s několika úpravami je postup použitelný. Dokonce mají výhodu v instalaci airboxu větších rozměrů.

Jak asi většina z vás ví, nejoptimálnější spalování motoru je při dodávání studeného vzduchu. Proto mají benzínové turbomotory chladič stačeného vzduchu. Pro atmosférické to platí rovněž. Zajímavý je vztah mezi poklesem teploty nasávaného vzduchu a růstem výkonu. Někde jsem se dokonce dočetl, že s poklesem teploty nasávaného vzduchu o 3,3 oC se zvýší výkon o 1%. Když vezmeme v úvahu třeba výkon motoru 1.4 16V se 100 koňmi při průměrných 15 oC, tak v zimně, při -5 oC může mít motor výkon o 6 koní vyšší. Toto jsou přeci jen trochu vysoká čísla, ale faktem zůstává, že subjektivní hlad motoru po výkonu je v zimně prostě větší. Jak ale dostat kolem teplého motoru studený vzduch až ke škrtící klapce? Instalací tepelně odizolovaného airboxu s přímým nasáváním z chladičové masky. Vyústění sériového nasávání je dokonce umístěno nelogicky hned nad rozpálenými svody výfuku. Podle mě to není ideální řešení. Možná za jízdy se k němu otvorem v chladičovce dostane trochu studeného vzduchu, ale než projde labyrintem plastového nástavce nad motorem až ke škrtící klapce, je dost ohřátý. Jediná nevýhoda nové popisované instalace je, když ráno v zimních měsících nastartujete, motor se bude déle zahřívat díky odpojení od dočasného nasávání od svodů. Proto doporučuji první kilometry jet přeci jen rozvážněji, aby se motor dostal na provozní teplotu.


Tolik na úvod, teď se již vrhněme na konkrétní postup výroby. Zaprvé si musíme říci, co všechno budeme k výrobě potřebovat, včetně nářadí a materiálu. Z nářadí potřebujeme: šintilu na vyříznutí otvorů, úhlovou brusku na začištění, vrtačku, samořezné šroubky s podložkami. Materiál: Hliníkový plech o tloušťce cca 2 mm, nebo mnohem slabší nerezový plech. S ním budete mít mnohem více práce díky jeho tvrdosti. Rozměry 1ks 640 x 175 mm, 2ks 180 x 230 mm a na víko cca 230 x 175 mm, nebo 240 x 210 mm v případě, že chcete mít víko šikmé, jako v našem případě.

U rozměru 640 x 175 mm je již započítáno zahnutí o velikosti 15 mm na každé straně. Po tomto zahnutí nám tedy vzniknou rozměry 640 x 145 mm. Nyní nařízneme ohnuté části tak, abychom mohli stranu o délce 640 mm rozdělit a následně ohnout do tvaru U. Bok boxu 230 mm, dno bodu 180 mm a druhý bok opět 230 mm. Na tento tvar U přiložíme nyní přední a zadní stranu o rozměrech 180 x 230 mm. Tímto nám vznikne celý box, bez víka o rozměrech 230 mm výška, 180 mm délka a 145 mm hloubka. Do dna boxu vyvrtáme dva otvory o průměru cca 13 mm pro případný odtok vody a na druhé straně dna otvor navazující vně boxu na plastový výlisek od držáku akumulátoru. Tam celý airbox přišroubujeme. Proto, aby víko překrylo vzniklý otvor o rozměrech 180 x 145 mm, musíme ohyb víka přesadit o tloušťku materiálu. Po zahnutí lemů nám vyšel rozměr cca 185 x 150 mm. Tím docílíte toho, že nám víko zaklapne přes box jako poklička. Do sešroubovaného a zapasovaného boxu vyřízneme šintilou potřebný otvor pro vzduchový filtr a také pro přívod studeného vzduchu z roury přivedené z chladičové příčky. Rozměry otvorů se mohou lišit podle výběru typu vzduchového filtru, v našem případě se jedná o otvor o průměru 80 mm.


Nyní se mrkneme na to, jak vyrobit přívodní rouru od chladičové příčky k airboxu. Zde máte několik možností výběru materiálu. V našem případě jsme zvolili klasickou trubku z PVC o průměru 50 mm a délce 350 mm. Práce s ním je nejjednodušší, než třeba se zmiňovaným nerezem. Dále 1ks kolena 90 stupňů, také o průměru 50 mm. Poslední částí je přechodka z průměru 50 mm na 110 mm. Ta slouží jako trychtýř, který bude kopírovat sériový otvor v chladičové příčce. Jak koleno, tak trychtýř musíme dodatečně upravit. Trychtýř musíme na stranách většího průměru naříznout, nahřát a zdeformovat podle výkroje v chladičovce. Dá to sice trochu práce, ale výsledek stojí zato. Dostanete mnohem více vzduchu do airboxu. Pokud budete mít spojený trychtýř s trubkou, nyní nahřejte 90 stupňové koleno a těsně před nádobkou brzdové kapaliny naznačte na airbox tvar konce kolena. Nyní zbývá jen vyříznout otvor pro přívod studeného vzduchu. Opět začistěte hrany a prostrčte část kolene z PVC dovnitř airboxu. Nyní máte spasovaný celý systém a můžete ho vyzkoušet.


Pokud máme celý systém funkční, musíme dodatečně upravit ještě plastový kryt motoru, tedy pokud ho tam chcete následně dávat. Myslím si, že s ním je motorový prostor estetičtější a také utlumenější. Z fotek je patrné, že musíme uříznout část plastu, který navazoval dříve na hrdlo škrtící klapky. Pokud budete šikovní, rozříznete ho přímo ve spáře a proto se dá v budoucnu, při přechodu ke standardnímu filtru, odříznutá část ke krytu znovu přilepit. Poslední úprava krytu je v části originálního nasávání. Tam nám nyní překáží nová nasávací roura a proto musíme část originálního nasávání odříznout. To je z úpravy krytu vše. Jen tak pro zajímavost, rozeberte si celý původní trakt v originálním krytu a uvidíte, jaké překážky musel vzduch překonat, než se dostal ke škrtící klapce. Je to až neuvěřitelné.

V poslední části se budeme zabývat povrchovou úpravou. Pro dokonalý estetický výsledek je lepší rouru, trychtýř a koleno nastříkat do černé, nejlépe matové barvy. Ovšem nejdůležitější část celé operace nás teprve čeká. Nyní přistoupíme ke kompletnímu odizolování a odhlučnění celé soustavy. Zvýšený hluk nám tunerům většinou nevadí, ale odizolování je v tomto případě nezbytné. Chcete přeci, aby se vám do motoru dostal co nejstudenější vzduch, ne? Toho bez izolační sady nedosáhnete. Proto celý filtr oblepte ze všech stran, tedy i dno boxu a víko, touto sadou, nezapomeňte také na přívodní rouru. Izolační sada se dá koupit ve většině autopříslušenství. Doporučená tloušťka je 5 až 7 mm a bude stát kolem 500 Kč.
Nakonec stačí vše poskládat dohromady, dotáhnout všechny spoje, naklapnout upravený originální kryt. Nezapomeňte to hned vyzkoušet! Já jsem s touto úpravou velmi spokojený, motor je živější a chce se mu rychleji do otáček.

+/-
Přidat komentář
Jméno:
Email:
Web:
Název:
 
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate:
:?::(:sleep::););)):0
 
Bezpečnostní kód
Prosím, vložte text z obrázku (anti-SPAM ochrana).
+/- Komentářů(0)
Přidat Nový
 
Joomla SEO powered by JoomSEF