Home Rady a tipy Jak na tuning? Část první.
 

 


Jak na tuning? Část první. Tisk
Úterý, 11. 05. 2010 | Počet zobrazení: 12976
Bookmark and Share

tuning_about_tuningPokud jste v tuningu začátečníci, nebo o něm zatím jen uvažujete, možná se vám hodí pár rad a doporučení někoho zkušenějšího. Karel Trachta z firmy Tuning Modřany se už v tomto oboru pohybuje nějaký ten pátek a souhlasil, že se s námi podělí o zkušenosti, které budeme zveřejňovat právě v naší sekci Rady a tipy.  Ať už se rozhodnete upravovat svůj vůz jen pro radost, nebo za účelem získání obdivu či vyhrávat na srazech poháry, měli by jste si hned na začátku ujasnit pár věcí. Někteří si po přečtení tohoto článku možná řeknou, že je to blbost a že zase nějakej chytrák dělá rozumy. Nechci v žádném případě nikomu vnucovat svůj názor na to, jak má tuningový vůz vypadat, ale při každém upravování by se měly dodržovat jisté zásady .
Pokud si někdo z vás myslí, že na tuningu neprodělá nebo dokonce vydělá, tak ať na všechno hned zapomene a jde se věnovat leteckému modelářství. Každá koruna, kterou utratíte se vám pravděpodobně nikdy nevrátí a je třeba si uvědomit, že peníze budete potřebovat. A to i v tom případě, že si na autě uděláte všechno sami. Musíte si totiž koupit alespoň materiál a samozřejmě jsou věci, které nevyrobíte.

V každém případě by u každého auta měl být prioritou technický stav. Je hezké když máte béžové podběhy s chromovanými šroubky, ale když vám chroupou kuláky, tak je asi něco blbě ne. Úpravy na autě by nikdy neměly ohrožovat váš život nebo život jiných účastníků silničního provozu. Jsou na autě věci, na kterých není prostor pro nějaké kutilství a mohlo by to mít fatální důsledky. Ideální je použití dílů, které mají homologaci, případně nainstalujte produkty, které už někdo na autě má a fungují a pokud chcete být první a originální, tak je alespoň pořádně otestujte, ať vám z auta nic nepadá nebo něco ještě horšího.
Každý kdo si na sraze prohlíží vyhromovaný motor a nadává, že to je jenom o penězích, má vlastně pravdu, ale je nutné si uvědomit jednu věc. Ten, kdo si motor nechal chromovat možná tenhle rok nebyl na dovolené, nekoupil si třeba nový telefon nebo nechodí dvakrát týdně na deset kousků, ale svoje peníze prostě utratil za chrom do motoru. Někomu se to může zdát jako blbost, ale je to otázka priorit. Pokud budete chtít mít auto opravdu na vysoké úrovni, je potřeba počítat, že tomu budete muset lecos obětovat.
V dnešní době internetu je celkem snadné získat informace o jakémkoliv vozu a lehce si ověřit, co vše se na konkrétní model vyrábí za doplňky. Nevýhodou u takovéto koupě pak může být, že ten váš vysněný nárazník uvidíte na sobotním sraze u dalších deseti aut. Pak může nastat zklamání a individualita vašeho vozu je ta tam. Řešením může být byť jen malá úprava tohoto dílu.

Než si vyberete vůz pro vaše tuningové běsnění, měli byste si rozmyslet o jaký vůz půjde. Zda novější či starší.

U starších vozů je většinou velmi nízká pořizovací cena (pokud si kupujete starší vůz cca 20 a více let, nebojte se investice do zachovalých a udržovaných kusů – později se vám to určitě vrátí, finančně i časově). Je ale potřeba si uvědomit, že se stejně nevyhnete vyvaření karoserie, budete mít problém sehnat některé díly v dobrém stavu, nebo problém koupit nové díly. U úprav starých vozů budete hodně omezeni ve své kreativitě. Chápejte to tak, že pokud u Golfa 1. generace zavaříte boční lišty, možná vás kámoš od vedle pochválí, ale valná většina majitelů tohoto modelu si o vás bude myslet, že jste právě zničil dalšího již mizejícího Golfa. Úpravy starších vozů se musí nést ruku v ruce s jistým historickým cítěním a je prostě nutné se trochu držet originálního stavu a vydat se raději směrem decentního tuningu. Na nějaké extravagantní úlety zde opravdu není prostor. Výjimkou mohou být spoilery a doplňky od dobových úpravců (např. Rieger GTO). Než se pustíte do úprav staršího vozu, doporučuji registraci v nějakém klubu či fóru, kde vám místní zkušenější členové určitě poradí nebo vás postaví na tu správnou kolej .

U novějších vozů je sice pořizovací cena mnohem vyšší, nemusíte ale většinou řešit např. díry v podlaze a můžete si dovolit více extravagantnosti (pokud se vám to teda líbí). Objednat díly na váš vůz nebude problém. Dnes je zcela normální si nechat poslat cokoliv třeba i ze zahraničí.

Než vůbec začnete jakoukoliv úpravou na vašem autě, je dobré si vše dvakrát rozmyslet. Nebojte se zeptat na názor více lidí. Pokud vám 10 lidí bude tvrdit, že je to kravina, možná na tom něco bude a to železné křídlo opravdu není vhodné istalovat. Pokud nesvěříte úpravy na voze firmě, dbejte na to, aby všechny úpravy vypadaly tak, jako by je už vyrobila konkrétní automobilka. Pokud si budete laminovat přední nárazník sami, nesmí to být prostě poznat. Všechny spáry musí být stejné, vše rovné a kvalitně provedené. Nikde není napsané, že vše musíte mít za víkend hotové. Je opravdu lepší, dělat vše s rozmyslem, tím spíš pokud jste to nikdy nedělali. Osobně si cením lidí, kteří si na autě dělají většinu úprav sami, ale nesmí to být na úkor kvality.

V dalším díle se podíváme, co vše a jak správně upravit.

+/-
Přidat komentář
Jméno:
Email:
Web:
Název:
 
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate:
:?::(:sleep::););)):0
 
Bezpečnostní kód
Prosím, vložte text z obrázku (anti-SPAM ochrana).
+/- Komentářů(10)
Přidat Nový
  • Honza Schneider - Karlos spisovatel?
    |12. 05. 2010 - 05:02 |
    Nazdar kamarade.Clanek super.Jen jestli si z toho nekdo neco vezme.
  • DvorkaCZ - interiér
    |13. 05. 2010 - 17:58 |
    Dobrý den, já jsem tak nějak hrdý na své auto, mám ě. kovou lagunu v kombajnu a nějak bych jí chtěl vrátit co pro mě dělá, nechci z ní mít vánoční stromeček, ale chci nějak udělat něco, abych se i tak mohl někdy jentak pochlubit, například jsme viděl pěkně osvětlenou lagunu, ale nevím jak s elektroinstalací, budete se tímto nějak zabívat???
  • Karel Trachta - Laguna
    |15. 05. 2010 - 08:02 |
    Ahoj , Zapojení přídavného osvětlení zvládneš sám , připojíš +a- a vložíš spínač , nebo to připojíš na stávající elektroinstalaci . V dnešní době se dá koupit plno druhů osvětlení - neony , led ...ať pod auto nebo do interiéru . Nevím jak tvoje auto vypadá . Pokud je ale v dobrém stavu , víceméně sériovka , a namontuješ na něj např. modré neony pod celé auto , tak se obávám , že nebudeš sklízet velké uznání . Doba kdy jezdila auta s barevným koláčem na spodku je dávno pryč. Asi bych ušetřené peníze raději investoval do pořádných kol (nemám na mysli nějaké akční pecky z internetových obchodů , ale opravdu kvalitní kola).Pak ti zaručuju , že i za sériovým autem se plno řidičů otočí .
  • patrik
    |02. 09. 2010 - 12:37 |
    Dobrý den, potřeboval bych poradit kde bych mohl sehnat semisovou či plyšovou látku do auta na potažení interiéru. děkuji za odpověď
  • Kenny - Styling
    |27. 03. 2011 - 13:22 |
    Článek opravdu dobře napsán. Spousta tunerů si prošla tzv. "Globus" tuningem, obrovskými nárazníky a čim víc řval výfuk u 1.3kové felicie tim líp. Potom stačí pár větších srazů a takoví lidé si rychle uvědomí (doufejme) že tohle opravdu není ten správný směr a buď se smíří s tím že na takovou úroveň nedosáhnou nebo začnou přemýšlet a zkusí se dostat do komunity lidí, kteří mu poradí a pomůžou. Pokud člověk nevydělává na dnešní dobu hodně nadprůměrné peníze, musí na auto dřít aby mohl každou výplatu koupit pár drobnůstek, ale jak si potom člověk takového auta cenní... Osobně preferuju starší auta přednostně VW za jeho zlatých dob (Golf I - II, Scirroco, Jetta a Corrado, které jedno vlastním) , ale i taková Honda uměla udělat dobré auto. Dnešní nové vozy jsou přeplácané naprostými zbytečnosti a za směšné ceny. Abych se vrátil k tématu - pro lidi kteří uvažují nad úpravou vozu, začněte z vozem ke kterému máte vztah. Když si řeknete "Mám rozvrzanýho,korodujícího Golfa III, začnu ho dělat" zamyslete se jestli je to auto do, kterého bude příštích několik měsíců až let dávat všechny peníze a úsilí. Postavíte ho vzhledově nádherně a pak vás bude štvát že se s vámi bude chtít každej na dálnici "honit" a vyklepe vás klučina v tátoví octávce protože tam máte 1.8 66kw... Jestli budete přemýšlet "Zvednu výkon čipem, svody, výfukem, kytem sání" opravdu chcete investovat deseti tisíce za 10-15kw nahoru? Snažte se přemýšlet dopředu, pokud vás bude hřát u srdce že to vypadá krásně a to vám stačí není co řešit, jen se nedostaňte jednoho dne do fáze kdy vás naštve, že auto jede z 0-100km/h 15 vteřin a buďto ho prodáte za naprosto směšnou cenu,protože nikdo ty úpravy neocení, nebo začnete vymýšlet výměnu motoru, což znamená další nemalé finance,protože vetší výkon požaduje lepší ovládání vozu jako brzdy,výměnu elektro instalace a než se vše sladí, budete lítat po úřadech se snahou mít přestavbu legální, to se taky prodraží a většinou ani nepovede, což znamená opletky s policií a STK... Závěrem chci jen doporučit kupujte díly s hologací, pokud nechcete nechávat půl výplaty na pokutách a uplácení STK. Tuningu zdar :)
  • Jan Krčil
    |14. 03. 2012 - 16:28 |
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak presne je to vlastne s homologací tuningových dílu jestli stačí mít atest nebo musí být ten díl homologovaný na to konkrétní auto? A ještě jestli stači homologace TUV? Děkuji
  • milan - atest
    |03. 03. 2016 - 17:06 |
    Čau, myslím že v česku platí jen atest. TUV je myslím německá homologace a ta u nás neplatí. Ale ruku do ohně za to nedám :D
  • šaradin - golf 3
    |28. 04. 2015 - 17:53 |
    Chtel bych se zeptat planuju upravu golfa a chtel bych tam dat silnejsi motor nejakeho dvou litra jeste jestli by se dala udelat s to na zadni nehon slisel jsem ze se to da ale projde mi to stk ? Diky :o
  • Rony - Trachta je blb
    |14. 07. 2016 - 13:05 |
    Karel Trachta je vymaštěnej tuzingář, kterej umí leda zkurvit auto.
  • Curda
    |14. 11. 2017 - 21:51 |
    A Ty jsi kdo? ;0)) sebral Ti auticko?
 
Joomla SEO powered by JoomSEF