Home Rady a tipy Lakování podběhů
 

 


Lakování podběhů Tisk
Pátek, 26. 03. 2010 | Počet zobrazení: 8521
Bookmark and Share
about_tuning_podbehy

Máme tu první článek do rubriky rady a tipy. Dozvíte se jak vylepšit vaše tuningové auto lakovanými podběhy, které jsou v dnešní době tolik oblíbené.

Než se rozhodnete obohatit váš skvost o tuto úpravu, musíte si uvědomit, jaká konstrukce podběhů byla na vašem autě použita. V zásadě jsou jen dvě varianty. U aut staršího data výroby se setkáte většinou s klasickým prostorem ohraničeným jen zadní stranou blatníku a vnější stranou podběhu, dělící vpředu motor a vzadu kufr auta. Tato varianta je na úpravu mnohem komplikovanější, než ta u modernějších aut. Ty využívají již plastové vsunuté podběhy, které kopírují vnější obvod pneumatiky a zabraňují nečistotám v cestě dále do nitra karoserie.

Varianta první - plastové vložené podběhy. Díky možnosti demontáže je práce s nimi mnohem jednodušší. Nejsnadnější možností se tady nabízí jejich nastříkání. Není tedy nic jednoduššího, než si zvolit barevný odstín a použít typ barvy, který se používá na plastové části karoserie, nejčastěji nárazníky, tedy s velkou příměsí změkčovadel. Nezapomeňte pokrýt barvou i plastové příchytky podběhů. Např. na krémových podbězích by se černé příchytky moc nevyjímaly. Konečná fáze spočívá jen v přichycení zpět na vozidlo.

 

Varianta druhá - bez plastových podběhů. Touto variantou jsem prošel osobně a proto jí zde podrobněji rozeberu. Jak jsem již zmínil, jedná o auta staršího data výroby, popřípadě u nás nejrozšířenějších vozů Favorit a Felicia. Na Felicie se dají již plastové vložené podběhy dokoupit, ale pokud jste už dříve upravovali šíří a tvar lemů blatníků, byly by vám asi stejně na nic, protože by neseděly. V této fázi se musíte rozhodnout, zda půjdete do extrému a dáte se do odstraňování původního tlumexu a poté necháte celý prostor podběhů odborně nastříkat do hladkého povrchu (doporučuji jen v případě, že hodláte na srazech podvozek ukazovat a chlubit se například chromovanými nápravami, či rameny apod.), pro ostatní případy bude stačit, když přetřete zvolenou barvou již zmiňovaný tlumex.

 


Nejdůležitější je správné zvolení barvy. A to nejen barevného odstínu, ale hlavně druhu barvy. Je totiž za potřebí, aby barva odolávala jak vodě, tak hlavně nárazům kamínků, které odlétávají dosti velkou rychlostí z dezénu pneumatik. Nejen z mých zkušeností mohu vřele doporučit barvu v plechovce z OBI, pod názvem Barva universální na bázi SYNTETICKÉ PRYSKYŘICE, která je velmi odolná právě proti nárazům a úderům. Na výběr máte cca 25 odstínů, mezi kterými je i právě nejpoužívanější světlá slonová kost.

V tomto případě byl zvolen odstín hořcově modrá, který se přesně hodil k již použitým modrým doplňkům v motorovém prostoru. Nejdříve musíte sundat všechna kola, tedy postavit auto tzv. na špalky. Následně vystříkat podběhy wapem (tlakovou pistolí) a za pomoci silného koncentrátu odmašťovače (popř. Jaru), houbou vše důkladně umýt. Následně opláchnout a nechat řádně uschnout. Po dokonalém uschnutí celého podvozku přichází na řadu příprava nátěru. Doporučuji pod auto natáhnout papír, či igelit, skapávání čerstvé barvy se totiž asi těžko ubráníte. Poté, co otevřete plechovku, musíte barvu uvnitř řádně rozmíchat. Jak jsem již uvedl dříve, jedná se o barvu na bázi pryskyřice, která vyžaduje promíchání i během natírání. Nesmíte zapomenout také na vhodný štětec, doporučuji hned několik velikostí, na velké plochy velký na malé zase užší. Další pomůckou, bez které se neobejdete jsou gumové rukavice. Barva na bázi pryskyřice totiž dosti lepí a špatně se smývá. Poslední dobrou pomůckou je příruční svítilna, aby jste dobře viděli i do těch nejzastrčenějších míst.

 

Jdeme tedy na věc. Promíchat barvu, namočit štětec a natíráme. Jak sami brzdy zjistíte, po prvním nátěru to zas tak skvěle nevypadá. Přejděte tedy na druhý podběh a nechte ten první zaschnout. Až budete mít všechny podběhy natřeny první vrstvou, vyzkoušejte zaschlost na prvním podběhu. Neměl by při doteku lepit. Většinou je lepší počkat do druhého dne. Pokud by jste totiž začali hned s druhým nátěrem, ten první se rozředí a výsledek je nulový. Nyní vás asi trochu vyděsím. Podle toho, jaký barevný odstín jste zvolili, budete muset nanést potřebný počet vrstev. Už je vám asi jasné, že pokud jste zvolili oblíbenou slonovou kost, nemine vás cca pět až šest vrstev. V tomto případě (hořcově modrá) stačili pouze tři, na viditelnějších místech nátěry čtyři.

 

Pokud chcete, aby byla celá úprava dotažená jako celek, můžete také natřít např. přední ramena, držák tlumiče a kryt kotouče. Lze použít stejnou barvu, nebo odlišnou pro větší kontrast. Na zadní nápravě není od věci pokrýt barvou i zadní nápravu a opět držáky tlumičů. Předem je ale jasné, pokud se pustíte do těchto dílů, musíte je řádně očistit a to nejlépe drátěným kartáčem, nebo kotoučem upevněným do vrtačky. Tyto díly jsou totiž většinou vneutěšeném stavu. Z toho vyplývá, že si před lakováním podběhů rozmyslete, co vše by jste chtěli natřít a přizpůsobte tomu pracovní postup. Určitě není od věci, pokud máte takhle auto rozebrané, zkontrolovat všechny hybné části, popřípadě promazat. Kontrola brzdového obložení, kotoučů, hadiček a všech vůlí na nápravě také není k zahození. Pokud toto vše uděláte, budete mít radost nejen z estetického výsledku, ale hlavně také jistotu, že je na podvozku a na brzdové soustavě vše v pořádku a jen tak vás nepřekvapí nějaká závada. Přeji všem hodně zdaru, ať už u této, nebo jiných úprav.

 

+/-
Přidat komentář
Jméno:
Email:
Web:
Název:
 
:D:angry::angry-red::evil::idea::love::x:no-comments::ooo::pirate:
:?::(:sleep::););)):0
 
Bezpečnostní kód
Prosím, vložte text z obrázku (anti-SPAM ochrana).
+/- Komentářů(0)
Přidat Nový
 
Joomla SEO powered by JoomSEF